یادداشتهایی پیرامون اخبار، اطلاعات و تحولات چین

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

صندوق بین المللی پول، در مسیر یک کمربند یک جاده



خانم کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، اعتقاد دارد که شکوفه های طرح جذاب یک کمربند یک جاده در حال نمایان شدن است.

وی طی سخنرانی اخیر خود در کنفرانسی در شهر پکن، طرح یک کمربند یک جاده را یکی از بهترین بسترهای همکاری بین المللی کشورها و دولتها برشمرد و از دولت چین و سایر ذینفعان پروژه بابت پیشرفتهای حاصل شده در روند اجرای پروژه، تقدیر کرد.

لاگارد همچنین معتقد است این پروژه علاوه بر مزایای فراوانی که برای جامعه بین الملل به همراه دارد، در صورت عدم مدیریت ریسکهای مرتبط با پروژه میتواند مشکلاتی را در برخی کشورهای عضو طرح ایجاد نماید. او از مسئولان چین تقاضا دارد تا در زمینه تأمین مالی پروژه های زیرساختی طرح یک کمربند یک جاده، دقت بیشتری به خرج دهند و از ارائه وام به کشورهایی که دارای سطح بدهی بالایی هستند، خودداری نمایند. به نظر او، بالا رفتن ریسک مالی بخشی از ذینفعان طرح و عدم توان آنها در بازپرداخت بدهی ها، می تواند تأثیرات ناگواری بر روی کل پروژه داشته باشد.

مورد دیگری که به نظر لاگارد میتواند به یکی از چالشهای طرح یک کمربند یک جاده تبدیل گردد، عدم شفافیت سیاستها و تصمیمات مرتبط با پروژه است. به عقیده او، این کلان پروژه نیازمند یک مرکز مدیریت و ارائه خدمات واحد و جامع (One-Stop Shop) است که بتواند به صورت متمرکز پاسخگوی کلیه نیازهای ذینفعان پروژه باشد. از نظر او آژانس همکاریهای توسعه بین المللی چین، که به تازگی تأسیس شده است می تواند این نقش را بر عهده گیرد.

لاگارد سخنان خود را اینگونه جمع بندی نمود که به طور کلی شفافیت تصمیمات در طرح یک کمربند یک جاده، می تواند زیربنای موفقیت بلندمدت این پروژه باشد.




۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

مردم آمریکا بدون اجناس ساخت چین امکان زندگی نخواهند داشت!



جنگ تجاری اخیر چین و آمریکا، نگرانی هایی را میان شهروندان آمریکایی پدید آورده است.

نتایج بررسی هایی که به تازگی از مصرف کنندگان آمرکایی انجام شده است، حاکی از آن است که در صورت اعمال تعرفه های موردنظر ترامپ بر ضد چین، زندگی بسیاری از آمریکایی ها دستخوش تحولاتی چشمگیر خواهد شد.

بنابر اعلام منابع آمریکایی، بالغ بر 41 درصد پوشاک، 72 درصد کفش و 84 درصد اقلام مربوط به سفر و تفریح در بازار آمریکا، ساخت چین است. افزایش تعرفه چنین کالاهایی سبب افزایش چشمگیر هزینه های خانواده های آمریکایی خواهد گردید.

به عنوان نمونه قیمت یک کابل دیتای 1 متری iphone در فروشگاههای اپل استور، 19 دلار است. در حالیکه قیمت همین کابل که ساخت چین است در فروشگاههای آمازون، ایکیا و وال مارت، 8 دلار است. این اختلاف قیمت برای مصرف کننده آمریکایی چشمگیر است.

به عنوان نمونه ای دیگر، در سال 2017 حدود 2.38 میلیارد جفت کفش به ارزش 25 میلیارد دلار به بازار آمریکا وارد شده است که حدود 70 درصد آن یعنی 1.7 میلیارد جفت کفش، سهم کشور چین بوده است. این در حالی است که کل تولید کفش تولیدکنندگان آمریکایی در سال 2017، 25 میلیون جفت بوده است!

یک موسسه مشاوره مدیریتی در آمریکا معتقد است که اعمال تعرفه ها بر ضد چین سبب خلق 26000 فرصت شغلی در صنایع آلومینیوم و فولاد آمریکا خواهد گردید. ولی در مقابل بیش از 500000 شغل در صنایعی همچون هواپیماسازی، خودروسازی، ساختمان و ...، به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از بین خواهند رفت!

در گذشته و در سال 2002 جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، افزایش تعرفه های مشابهی را بر ضد فولادسازان چینی اعمال کرد، اما افزایش تعرفه ها تأثیر مناسبی بر سطح اشتغال آمریکا نداشت و یک سال و نیم بعد لغو گردید.

باید منتظر نتایج جنگ تجاری آقای ترامپ در این دوره ماند ...


منبع


۲۶ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

جاده ابریشم دیجیتال




با فکر کردن به طرح یک کمربند یک جاده (OBOR)،  اولین موضوعی که به ذهن خطور میکند انبوهی از پروژه های زیرساختی مانند راه و ریل و خطوط حمل و نقل دریایی و ... است. اما این کلان پروژه منحصر به این نوع پروژه های فیزیکی نخواهد بود.
ایده جاده ابریشم نوین علاوه بر احیای مسیر حمل و نقل تاریخی جاده ابریشم (یک جاده)، یک مسیر دریایی ارتباطی (یک کمربند) بین کشورهای عضو طرح دارد. اما مهمتر از این دوگانه یک کمربند یک جاده، ضلع سوم ایده جاده ابریشم نوین است که به دنیای دیجیتال و فضای مجازی مرتبط است.
کلان پروژه جاده ابریشم نوین، در فضای دیجیتال شامل پروژه هایی در حوزه تلکام، تجارت الکترونیکی، ارتباطات ماهواره ای، خطوط ارتباطات دیجیتالی، شهر هوشمند، Big Data و ... است.
مرکزی تحت عنوان "برنامه یک کمربند یک جاده دیجیتال" (DBAR) وظیفه مدیریت بخش دیجیتال طرح یک کمربند یک جاده را بر عهده دارد. این مرکز در سال 2016 با برگزاری اجلاسی در شهر پکن فعالیت جدی خود را آغاز نموده است.



۲۶ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

انگلیس: خروج از اتحادیه اروپا، ورود به یک کمربند یک جاده




پس از تصمیم قطعی انگلیس جهت خروج از اتحادیه اروپا، تلاشهای فراوانی در بخش خصوصی و دولتی انگلیس در حال انجام است تا انگلیس به عنوان یک شریک قدرتمند اروپایی بتواند نقش ویژه ای را در طرح یک کمربند، یک جاده به خصوص در حوزه تأمین مالی پروژه ایفا نماید.
در ماه ژانویه سال جاری اجلاس ویژه ای به میزبانی اتاق بازرگانی چین در شهر لندن برگزار گردید. این اجلاس مورد استقبال بسیار مناسب مدیران دولتی و شرکتهای دولتی و خصوصی انگلیس قرار گرفت. حدود 200 نفر از مدیران ارشد انگلیسی در کنار مدیران چینی به بررسی جدی فرصتهای پروژه یک کمربند، یک جاده پرداختند.
انگلیسیها علاقه ویژه ای به مشارکت در تأمین مالی این پروژه دارند. دولت انگلیس به تازگی اعلام نموده است 25 میلیارد پوند جهت تأمین مالی پروژه های مرتبط با طرح یک کمربند، یک جاده اختصاص خواهد داد.
برای مدیران انگلیسی بسیار اهمیت دارد که پس از خروج از اتحادیه اروپا، بتوانند همچنان به عنوان یک مرکز تأمین مالی مهم در پروژه های فراملیتی و بین المللی به ایفای نقش بپردازند. در پروژه جاده ابریشم نوین هم، انگلیسی ها در تلاش هستند تا گوی رقابت را از سایر رقبای منطقه ای خود، همچون آلمان، فرانسه و ... بربایند.
مدیران انگلیسی با توجه به تأثیرات برگزیت بر کسب و کارشان، به صورت جدی به دنبال خلق فرصت برای انگلیس از طریق مشارکت در پروژه یک کمربند، یک جاده هستند. این موضوع به قدری برای انگلیسی ها اهمیت دارد که دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس، پس از ترک پست نخست وزیری، هدایت و مدیریت یک صندوق سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری را بر عهده گرفته است که با هدف مشارکت در تأمین مالی پروژه های مشترک میان انگلیس و چین و به طور ویژه پروژه های مرتبط با طرح یک کمربند یک جاده، تأسیس گردیده است.


۲۴ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

نگاه چین به سوریه از دریچه یک کمربند، یک جاده



این روزها که درگیری های سوریه در صدر اخبار جهان قرار دارد و ابرقدرتهای شرق و غرب در شرف یک تقابل مستقیم در سوریه هستند، چین هم به عنوان یک بازیگر قدرتمند بین المللی وارد بازی شده است.

در خبرها آمده بود که چین به درخواست روسیه، آماده ارسال ناو جنگی در راستای حمایت از اتحاد روسی- سوری است.

اما چرا سوریه برای چین مهم است؟

حمایت چین از سوریه دلائل فراوان اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد. اما یکی از مهمترین دلائل این حمایتها، نقشی است که چین برای سوریه در پروژه یک کمربند، یک جاده در نظر گرفته است.

چین امید دارد نقش پررنگی در بازسازی سوریه پس از جنگ داشته باشد و بخشی از پروژه های زیرساختی جاده ابریشم نوین را در قالب پروژه های بازسازی در سوریه پیاده سازی و اجرا نماید. از این منظر فرصت بینظیری برای چین جهت پیشبرد اهداف پروژه یک کمربند، یک جاده در منطقه خاورمیانه پدید آمده است.

شواهد برای این موضوع بسیار است اما به عنوان نمونه میتوان اشاره کرد به اجلاس سال گذشته پروژه یک کمربند، یک جاده در چین. علی رغم روال جاری در سایر کشورها و عدم دعوت از مسئولان نظام فعلی سوریه در نشست ها و اجلاس بین المللی، رهبران چین در آخرین اجلاس دو روزه پروژه یک کمربند، یک جاده که در ماه می سال 2017 در چین برگزار گردید، از مسئولان سوری هم جهت حضور در اجلاس دعوت به عمل آورده بودند و نماینده ای از سوریه در اجلاس حضور داشت.

در نوامبر سال گذشته، چین 1000 تن برنج به سوریه ارسال نمود. این محموله در قالب طرح کمک غذایی پروژه یک کمریند، یک جاده به کشورهای عضو طرح انجام پذیرفت.

شاید هم یکی از هزاران دلیل وقوع درگیری و جنگ در سوریه، همین کلان پروژه یک کمربند، یک جاده باشد؟!!



۲۲ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

ورود چاینا موبایل به بازار فرانسه



در ابتدای ماه مارس سال 2018، دفتر شرکت China Mobile در پاریس افتتاح گردید.

شرکت چاینا موبایل در یک همکاری مشترک با اپراتور فرانسوی Orange و جهت تقویت و توسعه بازار بین المللی خود وارد کشور فرانسه شده است.

این شرکت بزرگترین اپراتور حوزه تلکام در چین است و از هر 8 مشترک شرکتهای اپراتور موبایل در سراسر دنیا، یک نفر مشتری چاینا موبایل است.

بنابر ادعای مدیران ارشد چاینا موبایل، حضور آنها در فرانسه علاوه بر توسعه بازار بین المللی شرکت و ارائه خدمات به توریستهای چینی در اروپا، با هدف مهم ارائه خدمات به بخشهای فرانسوی زبان قاره آفریقا انجام شده است.

در حقیقت این حضور در راستای اهداف پروژه یک کمربند یک جاده مسئولان ارشد کشور چین صورت گرفته است. اتصال به اروپا و آفریقا در پروژه یک کمربند یک جاده، سبب خلق نیازهای جدید در حوزه خدمات موبایل خواهد گردید و چاینا موبایل با افتتاح دفتر خود در پاریس، حرکتی رو به جلو در جهت ارائه محصولات جدید برای پاسخگویی به این نیازها برداشته است.


منبع





۲۱ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

آغاز انتشار اوراق قرضه پروژه یک کمربند، یک جاده در چین



اولین اوراق قرضه رسمی مرتبط با پروژه یک کمربند یک جاده در بورس شانگهای چین منتشر شد.

این اوراق قرضه شرکتی توسط گروه هلدینگ هانگشی، که یکی از بزرگترین هلدینگهای خصوصی تولید سیمان در چین است، منتشر شده است.

ارزش این اوراق حدود پنجاه میلیون دلار است و در بازه سررسید سه ساله منتشر شده است.

آغاز انتشار این مدل اوراق قرضه در بورسهای چین، به معنای در دسترس قرار گرفتن ابزاری مناسب جهت تأمین مالی سنگین پروژه های زیرساختی طرح یک کمربند یک جاده خواهد بود.

عواید حاصل از انتشار این اوراق، جهت احداث یک کارخانه تولید سیمان در کشور لائوس به ظرفیت پنج هزار تن در روز استفاده خواهد شد.


منبع

۲۰ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

تأسیس دفتر ویژه زیمنس در پکن برای پروژه یک کمربند، یک جاده



شرکت آلمانی زیمنس با هدف پیوستن به پروژه عظیم یک کمربند یک جاده، به تازگی و در ماه مارس سال 2018 دفتر ویژه ای را در پکن افتتاح کرده است.

مأموریت اصلی این دفتر هماهنگی و برنامه ریزی جهت مشارکت شرکت زیمنس در پروژه های مرتبط با ایده جاده ابریشم نوین در چین و سایر کشورهای ذینفع در این مگاپروژه است.

در زمان برگزاری جدیدترین مجمع جهانی اقتصاد در داووس، مدیران ارشد شرکت زیمنس، کلان پروژه یک کمربند یک جاده را بزرگترین پروژه زیرساختی زمان حاضر در کل دنیا برشمردند و دولتها و شرکتهای بین المللی را به مشارکت در این پروژه فراخواندند.

در ماه ژوئن سال 2018، کنفرانسی بین المللی به میزبانی شرکت زیمنس و با موضوع اصلی پروژه یک کمربند یک جاده در چین برگزار خواهد گردید.


منبع: 1 و 2


۱۷ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی