جنگ تجاری اخیر چین و آمریکا، نگرانی هایی را میان شهروندان آمریکایی پدید آورده است.

نتایج بررسی هایی که به تازگی از مصرف کنندگان آمرکایی انجام شده است، حاکی از آن است که در صورت اعمال تعرفه های موردنظر ترامپ بر ضد چین، زندگی بسیاری از آمریکایی ها دستخوش تحولاتی چشمگیر خواهد شد.

بنابر اعلام منابع آمریکایی، بالغ بر 41 درصد پوشاک، 72 درصد کفش و 84 درصد اقلام مربوط به سفر و تفریح در بازار آمریکا، ساخت چین است. افزایش تعرفه چنین کالاهایی سبب افزایش چشمگیر هزینه های خانواده های آمریکایی خواهد گردید.

به عنوان نمونه قیمت یک کابل دیتای 1 متری iphone در فروشگاههای اپل استور، 19 دلار است. در حالیکه قیمت همین کابل که ساخت چین است در فروشگاههای آمازون، ایکیا و وال مارت، 8 دلار است. این اختلاف قیمت برای مصرف کننده آمریکایی چشمگیر است.

به عنوان نمونه ای دیگر، در سال 2017 حدود 2.38 میلیارد جفت کفش به ارزش 25 میلیارد دلار به بازار آمریکا وارد شده است که حدود 70 درصد آن یعنی 1.7 میلیارد جفت کفش، سهم کشور چین بوده است. این در حالی است که کل تولید کفش تولیدکنندگان آمریکایی در سال 2017، 25 میلیون جفت بوده است!

یک موسسه مشاوره مدیریتی در آمریکا معتقد است که اعمال تعرفه ها بر ضد چین سبب خلق 26000 فرصت شغلی در صنایع آلومینیوم و فولاد آمریکا خواهد گردید. ولی در مقابل بیش از 500000 شغل در صنایعی همچون هواپیماسازی، خودروسازی، ساختمان و ...، به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از بین خواهند رفت!

در گذشته و در سال 2002 جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، افزایش تعرفه های مشابهی را بر ضد فولادسازان چینی اعمال کرد، اما افزایش تعرفه ها تأثیر مناسبی بر سطح اشتغال آمریکا نداشت و یک سال و نیم بعد لغو گردید.

باید منتظر نتایج جنگ تجاری آقای ترامپ در این دوره ماند ...


منبع