یادداشتهایی پیرامون اخبار، اطلاعات و تحولات چین

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

رقابت بانکهای بزرگ دنیا در مسیر "یک کمربند، یک جاده"


همزمان با پیشرفت پروژه های مرتبط با طرح "یک کمربند، یک جاده" در کشورهای عضو، رقابت بانکهای بزرگ و بین المللی در راستای کسب سهم بیشتری از تأمین مالی پروژه ها، بسیار جدی و نمایان شده است.
علاوه بر بانکهای بزرگ چین، بانکهای موفق بین المللی همچون HSBC وارد گود رقابت شده اند و برنامه های ویژه ای برای این طرح بین المللی تدارک دیده اند.


۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

ورود علی بابا به پاکستان


جک ما، مؤسس و مدیرعامل گروه هلدینگ علی بابا، یکی از طرفداران و حامیان ایده "یک کمربند، یک جاده" است.
تخصص او حوزه فضای مجازی و تجارت الکترونیک است و سعی دارد ارتباطات و همکاری های کشورهای عضو جاده ابریشم نوین را در حوزه تجارت الکترونیک ارتقا بخشد.
در همین راستا به تازگی کل سهام شرکت پاکستانی Daraz توسط گروه علی بابا خریداری شده است.
جک ما با این خرید سعی دارد ارائه خدمات تجارت الکترونیک در کشورهای عضو "یک کمربند، یک جاده" که در جنوب آسیا و در همسایگی پاکستان قرار دارند را بهبود بخشد.


۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۱:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

افزایش نرخ رشد واردات چین از اعضای "یک کمربند، یک جاده"



برای اولین بار در طول تاریخ تجارت خارجی چین، نرخ رشد واردات چین از کشورهای عضو طرح "یک کمربند، یک جاده" از نرخ رشد صادرات چین به این کشورها پیشی گرفت.
بنابر اعلام سازمان آمار و اطلاعات چین، در سال 2017، واردات از کشورهای عضو OBOR رشدی 20 درصدی داشته است و در مقابل نرخ رشد صادرات چین به کشورهای عضو OBOR حدود 8.5 درصد بوده است.
البته از نظر ارزش دلاری کماکان صادرات چین بیش از واردات از اعضای OBOR است. ارزش دلاری واردات 666 میلیارد دلار و ارزش دلاری صادرات 775 میلیارد دلار بوده است. یعنی در مجموع حجم تجارت خارجی چین با کشورهای عضو "یک کمربند، یک جاده" در سال 2017 بالغ بر 1440 میلیارد دلار بوده است.

منبع

 
۱۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

عبور یک کمربند یک جاده از هیمالیا


پیشنهاد ساخت یک کریدور ارتباطی بزرگ میان چین، نپال و هند، توسط چینی ها به مقامات نپالی، با استقبال مناسب آنها مواجه شده است.

کشور نپال از موقعیت استراتژیک همسایگی با دو غول آینده جهان، یعنی چین و هند بهره مند است و سعی دارد به بهترین وجه ممکن از مزیت جغرافیایی خود استفاده نماید.

نپال بر خلاف پاکستان، تا امروز توانسته است روابط مناسب خود را با هند حفظ نماید. هر چند که در سالیان اخیر تمام تلاش مقامات نپالی بر این بوده است که توازنی را میان ارتباطات با دو کشور هند و چین به وجود آورند و بر خلاف گدشته وابستگی شدید به هند نداشته باشند.در همین راستا و در ژانویه سال 2018، وابستگی طولانی مدت و انحصاری نپال به هند در حوزه اینترنت شکسته شد و چین با راه اندازی اولین پروژه طرح یک کمربند یک جاده در حوزه اتصال به شبکه اینترنت، سبب دسترسی نپالی ها به اینترنت از مسیری جدید شد.

پیشنهاد ساخت این کریدور توسط چینی ها، بسیار هوشمندانه و زیرکانه بوده است. زیرا علاوه بر احداث بخشی از زیرساختهای مورد نیاز طرح بک کمربند یک جاده در قالب این کریدور، پس از مدتها امتناع دولت هند از پیوستن به طرح "یک کمربند، یک جاده"، این امکان و موقعیت را فراهم خواهند کرد که هندی ها به صورت جدی به موضوع پیوستن به OBOR فکر کنند.

هند تا به امروز به دلایلی که بیشتر سیاسی می نماید و شامل اختلافات قدیمی با پاکستان است، علی رغم اشتیاق فراوان چینی ها، از پیوستن به جاده ابریشم نوین خودداری کرده است. اما با شکل گیری و افزایش روزافزون ارتباطات میان نپال و چین، هند مجبور خواهد بود که جهت حفظ این همسایه ارزشمند خود و برقراری توازن در منطقه، به پیوستن به طرح یک کمربند یک جاده فکر کند.

شاید با اجرایی شدن این پیشنهاد، چین بتواند با یک تیر دو نشان را هدف گیرد! هم با ساخت راه و ریل، یک کمربند یک جاده را از مانع رشته کوههای هیمالیا عبور دهد و هم موانع عدم پیوستن هند به این طرح بین المللی را مرتفع سازد.



۰۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

ظهور رقیب جهانی برای GPS در پروژه یک کمربند یک جاده



چین در حال پیاده سازی پروژه مکان یاب ماهواره ای BeiDou است. این کلان  پروژه هوافضایی که بخشی از پروژه جاده ابریشم دیجیتال است، به زودی میتواند به عنوان یک رقیب جدی، جایگزین سیستم GPS فعلی گردد که سیستمی آمریکایی است.
در شرایط حاضر و با تعداد ماهواره هایی که در این پروژه فعال گردیده است، کلیه کشورهای حاضر در طرح یک کمربند، یک جاده امکان استفاده از خدمات ماهواره ای این پروژه را دارند.
تا سال 2020 و با افزایش تعداد ماهواره ها به 35 عدد، در تمام نقاط دنیا، امکان استفاده ار خدمات مکان یابی BeiDou وجود خواهد داشت.

منبع


۰۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

نقشه زیرساختهای جاده ابریشم نوین



در تصویر فوق، نقشه کلی و حدودی کلیه زیرساختهای ساخته شده و برنامه ریزی شده برای پیاده سازی پروژه جاده ابریشم نوین، قابل مشاهده است.
این زیرساختها شامل خطوط انتقال نفت و گاز، راه و ریل، و بنادر پیش بینی شده برای طرح یک کمربند، یک جاده است.

منبع



۰۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

امضای تفاهم نامه راه اندازی بازار مالی یک کمربند یک جاده




با امضای تفاهم نامه ای میان بازار بورس شانگهای چین و بازار جهانی ابوظبی، در آینده نزدیک بازار مالی یک کمربند یک جاده "Belt and Road Exchange" راه اندازی خواهد شد.
این بازار مالی با هدف تأمین نیازهای مالی طرح ابتکاری یک کمربند، یک جاده تأسیس خواهد شد. دولت ابوظبی پس از تلاشهای فراوان توانست موافقت مقامات چین را در خصوص مشارکت در حوزه مالی این پروژه کسب نماید و با راه اندازی این بازار مالی و معامله انواع ابزارهای مالی مرتبط با پروژه جاده ابریشم نوین، به طور حتم اثرگذاری اماراتی ها در این طرح کلان بین المللی، بیش از پیش خواهد شد.


۰۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

اولین اجلاس چین دیجیتال



اولین "اجلاس چین دیجیتال" به تازگی با پیام تبریک رئیس جمهور چین در شهر فوژو در استان فوجیان برگزار گردیده است.
هدف اصلی از برگزاری این اجلاس سه روزه بررسی و هم اندیشی در خصوص راهکارهای توسعه اطلاعات محور چین و حرکت سریعتر به سوی چین دیجیتال بوده است.
در نمایشگاه جانبی این اجلاس، آخرین دستاوردهای دولت و شرکتهای دولتی و خصوصی چین در حوزه دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، جدیدترین تکنولوژیهای تشخیص صدا و تصویر، جامعه هوشمند و شهر هوشمند، اینترنت اشیا و جاده ابریشم دیجیتال و ... به نمایش درآمد.

منبع

۰۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۲:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی

تأسیس مؤسسه تحقیقات و مشاوره مشترک توسط چین و مراکش


به تازگی مؤسسه ای تحقیقاتی با هدف هدایت و پیشبرد مطالعات پروژه یک کمربند یک جاده توسط دو دانشگاه از کشورهای چین و مراکش راه اندازی شده است.

مدیریت و اجرای پروژه های تحقیقاتی، برگزاری کنفرانسهای بین المللی، آموزش و تبادل دانشجو و مشاوره به شرکتها در موضوعات مرتبط با طرح یک کمربند یک جاده، از اهداف و وظایف اصلی این مؤسسه تازه تأسیس در کشور مراکش است.

محققان و اساتیدی از دو کشور چین و مراکش در هیئت مدیره مؤسسه حضور دارند و به طور مشترک برنامه ریزی امور را بر عهده دارند.

مراکش اولین کشور آفریقایی است که در سال 2013 به طرح یک کمربند یک جاده پبوسته است و از این نظر بسیار مورد توجه چینی ها قرار دارد.


منبع


۰۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی عبدی