رسانه های غربی علاقه فراوانی جهت انتشار اخبار منفی پیرامون طرح "یک کمربند، یک جاده" دارند.
یکی از موضوعاتی که آنها بسیار بر روی آن تأکید می کنند، وامهایی است که چین به کشورهای در حال توسعه می پردازد تا دولتها بتوانند پروژه ها را تأمین مالی کنند و اجرا نمایند.
غربی ها معتقدند که بسیاری از کشورهای عضو جاده ابریشم نوین بدهی های مالی فراوانی دارند و امکان بازپرداخت وامها را نخواهند داشت و به همین علت ریسک مالی این کشورها سبب شکست طرح می گردد.
وجود ریسک مالی و ریسک عدم موفقیت برخی از کشورها در مدیریت بازپرداخت وامها موضوع بسیار درستی است و غربی ها هم به درستی به وجود این ریسک اشاره می کنند.
اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که چین برترین استاد بین المللی در زمینه اخذ وام و توسعه کشور از طریق تأمین مالی خارجی است.
سالهای ابتدایی قرن بیستم، چین یکی از بزرگترین وام گیرندگان و بدهکاران کلان در سطح بین المللی بود. همانند منفی بافی های این روزها، در آن ایام برای چین گفته می شد. اما چین به درستی مدیریت کرد و علاوه بر بازپرداخت به موقع وامها، مسیر توسعه و پیشرفت را به خوبی طی نمود.
چین می تواند آموخته هایش را در اختیار کشورهای وام گیرنده در پروژه "یک کمربند، یک جاده" قرار دهد و موفقیت آنها در مسیر اجرای این پروژه را تضمین نماید.
در این مقاله به صورت تفصیلی چرایی منفی بافی های غرب در موضوع ریسک مالی کشورهای جاده ابریشم نوین مورد بررسی قرار گرفته است.