این روزها جنگ تجاری میان آمریکا و چین با اعمال تعرفه های گوناگون بر محصولات وارداتی طرفین در جریان است. استارت جنگ را آمریکا زد، ولی اینکه برنده نهایی جنگ کدام طرف باشد، هنوز قابل پیش بینی نیست؟
پس از اعمال تعرفه های آمریکا بر روی واردات محصولات تولید چین، چین هم تدابیر مشابهی را برای کالاهای تولید شده در خاک امریکا در نظر گرفت.
خودرو یکی از محصولاتی است که واردات آن از مبدأ آمریکا به چین مشمول تعرفه شده است. این تعرفه ها سبب افزایش 20 درصدی قیمت محصولات تسلا، مهمترین برند آمریکایی تولید کننده خودروهای الکتریکی، در چین شده است. همانطور که در این مطلب اشاره کردم بازار خوردروهای الکتریکی در چین بسیار داغ است و حدود 17 درصد از کل فروش سالانه تسلا در بازار چین است.
برای تسلا امکانپذیر نیست از بازار بزرگ و دارای رشد مناسب تقاضای خودروهای الکتریکی در چین حذف شود. مدیران تسلا نیاز به راهکار جدیدی برای شرایط فعلی دارند. سه شنبه گذشته مدیران ارشد تسلا برای امضای موافقتنامه احداث اولین کارخانه تولید خودروی تسلا در خارج از خاک آمریکا به شانگهای رفتند.
با امضای این موافقتنامه کارخانه ای با ظرفیت تولید سالانه 500 هزار خودروی الکتریکی برند تسلا در شهر شانگهای احداث می گردد. این کارخانه طی مدت 2 سال راه اندازی می گردد و پس از آن در طول 3 سال به حداکثر ظرفیت تولید خود دست می یابد.
حالا باید ببینیم که این جنگ تجاری به ضرر چین تمام می شود یا به نفع چین؟
کشوری که سالانه حدود 17000 خودروی الکتریکی تسلای تولید آمریکا را وارد می کرد، در تدارک احداث کارخانه تسلا با ظرفیت 500000 هزار دستگاه در سال است.